Pitný režim

Proč vlastně pít?

Dostatek tekutin zajišťuje správnou látkovou výměnu a tím umožňuje dobrou funkci ledvin a odplavování škodlivých zplodin z těla. Umožňuje také plnou výkonnost všech funkcí organismu. Naopak nedostatek tekutin snižuje celkovou výkonnost organismu - tzn. i výkonnost duševní a může se tak podílet např. na nižší pracovní výkonnosti. U dospělých osob se může nedostatek tekutin podílet na vyšší únavnosti, způsobit poruchy ledvin, přispívat k bolestem hlavy, kloubů apod. Předpokládá se, že řada civilizačních chorob, včetně žaludečních, střevních i oběhových poruch, je buď prvním příznakem nebo následkem trvalého nedostatku tekutin. Mezi nejohroženější skupiny obyvatelstva z nedostatku tekutin patří děti a staří lidé (u nichž mizí pocit žízně).

Jak zajistit "pitný režim"?

Pijte v průběhu celého dne dostatečné množství tekutin, alespoň 2 litry denně. Využívejte co nejširšího sortimentu z vhodných druhů tekutin: nesladké ovocné, zelené i tmavé čaje, slabé bylinné čaje, ředěné ovocné džusy, balené stolní vody a přírodní minerální vody. Omezujte konzumaci slazených limonád a kolových nápojů.

Tipy, jak nezapomenout na dodržení pitného režimu.

1. Nečekejte na žízeň, pijte průběžně

Nejlepší je pít průběžně ještě předtím, než žízeň dostanete. Dávejte pozor na děti a starší osoby, u kterých nemusí „pocit žízně“ fungovat a přinuťte je pravidelně pít určité množství tekutin.

2. Nepijte na zahnání žízně velké množství ledových či sladkých nápojů

Sladké ledové nápoje nebo džusy nejsou ideální. Cukr v nápojích paradoxně přispívá k nedostatku tekutin, protože tělo musí uvolňovat vodu k jeho zpracování, nehledě na kalorickou vydatnost.

3. Kávu a čaj nepočítejte, pozor na alkohol

Kávu ani čaj nepočítejte do vypitých tekutin, protože působí močopudně a naopak zvyšují odvod tekutin z těla. Kromě kafe či čaje si proto dejte také vodu. Také alkoholické nápoje působí dehydratačně.

 

Lze dát vodu do nákladů?

Ano, lze. Odpověď najdete v sekci FAQ - časté dotazy